A nerdy sweet life

Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Lajvtips, del 2: Mer om kläder och utrustning

Av Rianna - 26 september 2011 20:20

Guide/tips till er som varit på ett eller flera lajv/erfarenhetsnivån är högre än hos en nybörjare.


Smink/lösdelar;

Detta vänder sig till er som vill prova på sminkroller eller letar efter lite tips. Ska du spela en sminkroll så bör du för det första tänka över ifall du ska byta roll på dagen, det påverkar valet av heltäckande smink. Nu vänder jag mig främst till de som spelar svartblod/mörkeralver/drow då det är de raserna som är mest populära och som kräver bra sminkningar. Har du en dagroll så rekommenderas att du börjar använda vattenbaserat smink, av märket kryolan. Kryolan är en av de bästa sminktillverkarna som producerar teatersmink, som är gjort för att hålla under konstiga förhållanden.


Vattensminket går lätt att tvätta bort, och du slipper vita/svarta super-mario ögonbryn på dagarna. Det fastnar inte heller på kläderna på samma sätt som fetsmink gör, desvärre så är det lättare att det skavs bort och om det regnar sitter det inte heller fast. Men det är en bra startpunkt. Om du vill gå direkt på fetsminket så är det viktigt att tänka på att få det jämnt, och göra flera lager. Som mörkeralv vill du förmodligen bara ha ett lager, eftersom du ska söka att få en blek effekt, inte nödvändigtvis helt kritvit.


Som svartblod/drow dock så måste det vara heltäckande, inga hudfärgade skarvar här inte! Det du ska göra då är att först tvätta ansiktet grundligt. Sedan tar du på ett lager fetsmink, sedan ett lager fixpuder. Gör om detta en, två gånger till. Sedan sprayar du med fixspray. Du är nu garanterad att ha en sminkning som håller så starkt att du t.om kan bada med det på om du vill, utan att det lossnar. Ni förstår då säkert också att det krävs arbete att få bort detta. Våtservetter/babyservetter och babyolja är det ultimata för att ta bort fetsmink. Tänk aldrig ens tanken på att sova med sminket då det inte bara färgar av sig på din kudde och allt annat som det kommer i kontakt med, man får även mängder av finnar. Detta pga att porerna täpps till med fetsminket och det är svårt att få rent om det väl gått till den nivån. Glöm inte att få ut sminket bra i nacken och hårfästet runt hela huvudet, det är oftast där man får fula skarvar.


 
Lösdelar finns det en myriad av märken och väldigt skiftande kvalitét på. Valet av lösdelar ska vara baserat på din karaktär, spelar du t.ex ett svartblod som slåss mycket så kanske man bör leta efter lösdelar som ser lite ärrade/gamla ut. Spelar du alv så beror det lite på kampanjen om de bara har spetsar på öronen eller om de kan vara lite längre. Öron är lätta att anpassa till sina egna öron genom att klippa skarvar och sätta earcuffs över, för att dölja. Öron kan även latexas fast med flytande latex, och då kommer du inte att behöva ta av dem på natten.


Det är dock väldigt svårt att göra själv och att dölja skarven så att latexörat "smälter in" med det riktiga örat. De flesta lösdelar måste man sminka själv om man ska ha dem i en korrekt hudton, detta görs enklast med fetsmink. OBS! Om du fetsminkar lösdelar så kommer du inte kunna få bort sminket sedan. Näsor och hakor är det viktigt att du väljer rätt märke på, och helst tittar på i verkligheten innan du köper. De ska ha en tunn latexkant runt som man fäster med, det gör så att kanten blir minimal och det är lättare att få den att sitta kvar då näs- och hakområdet är områden med mycket muskler som man använder när man pratar och grimaserar. Detta gäller även halvmasker. Det man använder för att fästa lösdelar generellt är hudlim – mastix. Finns många olika märken, men i grund och botten är allting mastix. Finns både med och utan vattenlöslighet.


Kläder/klädval;
Ni som lajvat längre syr förmodligen redan era egna kläder, då detta är någonting som krävs för att få kläder och utrustning som är anpassat till karaktären. Det finns många mönster att utgå ifrån, och många mönster som är helt onödiga. Det jag rekommenderar är att man har mönster för basplagg så som pösbyxor, tunika, kjortel, mantel och om du är tjej – klänning. Har man lite fantasi så är det otroligt enkelt att modifiera de här mönstren och göra någonting nytt, man måste inte alltid göra exakt samma klänning, exakt samma byxor utan det är bara att låta kreativiteten flöda.


De mönster som jag rekommenderar är;
"Mönster till historiska dräkter" – Benkläder för män
"Mönster till historiska dräkter" – figurskuren klänning med klockärm
"Mönster till historiska dräkter" – Rak tunika och kjortel
"Mönster till historiska dräkter" – Mantel
Anledningen till att jag rekommenderar just de här mönstren, alla i samma "serie" är för att det finns utförliga beskrivningar av material som är historiskt korrekta, bakgrunden till varför kläderna ser ut som de gör och utförliga beskrivningar och variationer av alla mönster. Det finns även mängder av olika storlekar att välja i varje mönster. Dessa mönster är inte heller dyra, på medeltidsmuseet i Stockholm kostar de mellan 70 till 120 kr för ett mönster. Där finns det även fler mönster på olika tidsenliga kläder. Det jag använder mig mest av är figurskuren klänning med klockärm, som har fördelen att om man vill göra en kappa kan man följa mönstret till punkt och pricka men bara göra så att den går att knäppa fram, istället för att sy ihop den. Det är så jag har gjort kappan nedan.


 
Men det funkar även utmärkt att göra en klänning med.


   

När du börjar göra dina kläder så var beredd på att det första du syr inte kommer att bli perfekt, utan ju mer du syr desto bättre blir det, ge inte upp!


Skor;
Som vanligt så är det svårt att hitta skor som passar, det som jag lägger störst vikt på när jag letar efter skor är att de ska ha låg klack (om de har någon), det ska inte finnas någon dragkedja och de ska vara i ett material som håller väta ute. Det är onödigt att lägga flera hundra kronor på ett par lajvskor, eftersom de kommer att smutsas ned och förr eller senare gå sönder. Man kan självklart göra egna skor, men det är inte rekommenderat om du inte är van att arbeta i läder. Var noga med att skorna ska vara bra i storleken, glider fötterna runt för mycket så är det inte bra men är skorna för trånga är det inte heller bra. Ha helt enkelt vanligt skovett, t.ex om det är trångt för tårna kommer du förmodligen få nageltrång eller andra obehagliga skavsår.


Tänk också på att ridstövlar är någonting som är väldigt populärt men som definitivt inte är ett bra val av skor, enligt mig. Ridstövlar är en sorts stövlar som är gjorda för att man ska kunna rida en häst, inte för att springa runt i skogen över stock och sten. Inte bara ger det en enorm OFF-känsla, det är inte hälsosamt för foten. Precis som att du inte skulle ha på dig klackskor när du spelar fotboll.


Ett material som för allt i världen ska undvikas vid lajv är…
FLEECE – Det kanske verkade som en bra idé att göra den där mysiga klänningen i fleece, men visste du att fleece smälter om det kommer i kontakt med eld? Och att det inte alls håller ute väta? Välj då ylle istället, det smälter inte och det håller dig varm i alla väder. Det ser också enormt OFF ut att ha kläder i fleece.


Det absolut viktigaste att tänka på i alla situationer är att kläderna ska passa karaktären. Du har t.ex inte på dig gröna kläder med blommor broderade om du är ett svartblod. Likaså går du inte runt med ett tvåhandssvärd om du är bonden Jens.


Författaren av denna underbara "tutorial" eller vad man ska kalla det för är finaste Darkesttears. http://dayviews.com/darkesttears/ 

Hon tyckte att man skulle ha ett extra inlägg om kläder och utrustning, vilket jag tyckte var en bra idé. Så jag bad henne slänga ihop ett inlägg som jag kunde publicera här. TACK FÖR HJÄLPEN! 


Så nästa gång kommer det mer om just vanliga regler, mat, off-runan, vapen, strid och "livspoäng". De skulle ju egentligen vara del två men detta var en mycket bättre del två enligt mig!


Moi moi!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Rianna - 26 januari 2018 19:51

Bilder från min senaste fotopromenad! Är speciellt förtjust i den med blåa träd, den soliga vägen och macro-bilderna på frosten!     För att titta på fler bilder/skapelser gjorda av mig; https://wiksphotography.deviantart.com/ https://ww...

Av Rianna - 20 januari 2018 03:38


Min summering av mina fotoskapelser under 2017!     För att titta på mer bilder och andra skapelser jag gjort, kolla in; www.facebook.com/wiksphotography www.wiksphotography.deviantart.com   Moi moi! ...

Av Rianna - 20 januari 2018 01:26

Jag vill så skriva något här på bloggen men har inte riktigt några bra ideér ännu, så börjar med att visa två julklappar jag fick i julas. Eller ja, ena julklappen var ett presentkort från min svåger Erik men jag handlade lite roliga saker för det! (...

Av Rianna - 24 december 2017 12:27


Och i lucka 24 av min kawaii-kalender fanns...   En mobilpåse som ser ut som Finn från Adventure Time!   God jul!!!   Moi moi! ...

Av Rianna - 23 december 2017 00:00


I lucka nummer 23 av min julkalender från kawaii.se fanns...   Glasögon-bågar i form av Hello Kitty!   Moi moi! ...

Presentation


Välkommen till min blogg! Den handlar om foto, lajv, vänner och fritid, mat, photoshop med mera. Hope you enjoy!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2011 >>>

Fråga mig

34 besvarade frågor

Johan & Me

Daisypath Anniversary tickers

Johan & Me 2

Daisypath Anniversary tickers

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sidor jag gillar

RSS

Besöksstatistik

Liquid Silver Star 2

Skapa flashcards